4 linkbuilding myter alle taler om

Der cirkulere rigtig mange forskellige myter om linkbuilding, og generelt bare SEO rundt på de forskellige fora på nettet. Nogle myter virker mere troværdige end andre. Jeg vil i dette indlæg komme med svar på nogle af de myter, som der bliver snakket en del om, på forskellige fora.

Myte 1 – Nofollow links giver ingen værdi

Dette er en af de ældste myter, hvilket også giver en masse forskellige meninger på den. Vi har dog taget udgangspunkt i denne mye ud fra vores egen erfaring, almindelig fornuft og denne case, som viser at nofollow link faktisk sender værdi til dig.

Alle mennesker kender til Wikipedia, og links derfra er faktisk Nofollow links. Det vil dog være mærkeligt, hvis et så stort og troværdigt site ikke skulle give nogen værdi til dig, som forbruger. Det er bevidst rigtig mange gange, at links fra Wikipedia kan give nogle rigtig gode resultater i søgemaskinerne, og det er altså også selvom, at det er nofollow.

Nofollow link sender dog ikke nogen form for pagerank værdi videre til dig, men vi skriver altså 2014, og der er så mange andre faktorer end bare pagerank. Det er en meget god indikator, men det er ikke noget, som man skal gå helt vildt meget op i, da du sagtens kan gå gode resultater med et PR 0-1 domæne.

Myte 2 – Gæsteindlæg med links kan skade din side

 

Der er i 2013 og 2014 blevet sat en masse ressourcer ind hos mange på, at få gæsteindlæg med links, da det har vidst sig, at det har givet god værdi. Personligt har jeg selv god erfaring med, at få links fra gæsteindlæg, og de giver generelt rigtig meget.

Mange er dog direkte paranoide for dem nu, og mener man skal holde sig langt fra dem. Det er jeg dog ikke, da jeg mener folk har misforstået Googles udtalelse. Tilbage i Juni 2013, kom de med følgende udtalelse “Large-scale article marketing or guest posting campaigns with keyword-rich anchor text links”. Mange mener at denne udtalelse rammer alle gæsteindlæg, men af, hvad jeg har forstået er det kun indlæg med over optimerede ankertekster, som skulle blive ramt. Med andre ord så vil kvalitets gæsteindlæg, som er skrevet med en masser værdi til brugeren altså stadig virke, og derfor bør du ikke strege denne linkbuilding metode fra din liste.

Myte 3 – Gensidige links

For mange har det været et klart “no-go”, at lave gensidige links. Jeg mener dog, at det er en fejl for mange, og man vil kunne få nogle rigtig gode links ud af det, som både vil give værdi til dig og der linker til dig.

De vil måske ikke give lige så meget, som et ensidigt link, men det er stadig et links, og det giver stadig lidt værdi. Det er en rigtig god måde for dig og dine samarbejdspartnere at få noget ud af det. Så hvis man ikke har en overdreven mængde af gensidige links, så vil jeg faktisk sige, at der er rigtig god værdi at hente i, at få nogle links den vej.

Myte 4 – Youtube giver ingen værdi

Denne myte kunne godt gå ind under Nofollow kategorien, men jeg mener stadig, at den skal have sit eget felt. Denne form for linkbuilding er et splittet hav, og folk har mange forskellige meninger om dette. Nogle mener at man helt bestemt ikke får noget værdi, hvor andre mener man får en del værdi.

Jeg kan lige så godt melde ud, at jeg er på siden, som mener man får værdi derfra. Ja, du får den værdi, som du vil få med et nofollow link, men jeg tror også du får mere. Som du sikkert ved, så er Youtube ejet af Google, hvilket jeg mener er godt nok grund til, at sige, hvorfor links under Youtube videoer skulle give en god mængde værdi.

Det er blevet bevidst op til flere gange, at Google er lidt korrupt, så derfor mener jeg helt bestemt, at der er en masse værdi at hente med videoer. Både branding, men helt klart også en masse links.

Jeg håber du fik svar på nogle af de ting, som du måske har haft tænkt over, når det kommer til linkbuilding. Jeg vil gerne høre dine erfaringer med nogle af disse metoder i en kommentar herunder. Har du spørgsmål svar jeg også gerne på dem i kommentarerne.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *